Oulun Energian logo

Henkilö maksaa laskuaan tietokoneella.
Henkilö maksaa laskuaan tietokoneella.

Laskutus ja maksuneuvonta

Haluamme tehdä verkkopalvelu- ja kaukolämpölaskun maksamisen sinulle mahdollisimman helpoksi ja joustavaksi. Olemme koonneet tämän tietopaketin sinulle avuksi, jotta laskun maksaminen sujuisi vaivattomasti.

Laskun maksaminen

Saat laskusi oman valintasi mukaan ympäristöystävällisesti e-laskuna verkkopankkiisi tai sähköisenä Kivra-postilaatikkoon, yrityksen verkkolaskuna, paperisena postitse tai suoramaksuna. Verkkopalvelu- ja kaukolämpölaskusi löytyvät myös Energiatililtä, jossa pääset selailemaan sekä avoimia että maksettuja laskuja.

E-laskulla hoidat laskusi helposti ja ympäristöystävällisesti

E-lasku on parempi vaihtoehto paperilaskulle, sillä saat e-laskun suoraan verkkopankkiisi. E-lasku on pankkien yhdessä kehittämä, joten se on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. Kaikki laskun maksamiseen tarvittavat tiedot ovat jo valmiina e-laskulla, joten sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä se. Laskun voi laittaa maksuun myös automaattisesti, jolloin sinun ei tarvitse huolehtia eräpäivästä.

Tilatessasi laskun verkkopankkiisi saat sen nopeasti ja varmasti. Sähköinen lasku on ekologisempi, eikä se eksy matkalla. Saat laskun suoraan omaan verkkopankkiisi hyvissä ajoin ennen eräpäivää.

Näin otat e-laskun käyttöösi

1. Tee e-laskutusopimus omassa verkkopankissasi.

Sopimuksen tekoa varten tarvitset laskuttajan nimen, asiakasnumeron ja laskutussopimusnumerosi. Tiedot löydät laskultasi.

2. Valitse e-laskun lähettäjä ja haluamasi laskut:

Laskuttaja Laskutusaihe

Oomi Oy

Sähkölasku

Oulun Energia Oy

Kaukolämpölasku

Oulun Energia Sähköverkko Oy

Verkkopalvelulasku

3. Ilmoita laskutussopimusnumerosi ja asiakasnumerosi.

Löydät nämä tiedot viimeisimmältä verkkopalvelulaskultasi tai kaukolämpölaskultasi. Tiedon löydät myös sopimuksestasi.

4. Nyt sinulla on voimassa oleva e-laskusopimus.

Saat jatkossa laskun suoraan verkkopankkiisi yleensä jo seuraavasta laskusta lähtien.

Vastaanota laskusi paperin sijaan digipostipalvelu Kivraan

Henkilöasiakkaille on tarjolla yhdeksi laskutusvaihtoehdoksi sähköinen postilaatikko Kivra. Kun rekisteröidyt palveluun, lähetämme Kivraan ne kaukolämpö- ja verkkopalvelulaskut, jotka olet aiemmin saanut postitse.

Voit vastaanottaa laskumme helposti sähköisesti rekisteröitymällä ilmaiseen digipostipalveluun, Kivraan. Kivran käyttöönotto ja käyttäminen on maksutonta. Lisäksi voit maksaa laskut suoraan pankkitililtäsi verkkopankkitunnuksilla Kivrassa. Kivra-palvelu lähettää sinulle viestin uuden laskun saapuessa ja muistuttaa eräpäivän lähestyessä.

Kivrassa voit hoitaa laskujen maksua yhdessä läheisesi kanssa, tai vaikka kokonaan hänen puolestaan.

Näin otat Kivran käyttöösi

  1. Lataa Kivra -sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta tai mene osoitteeseen kivra.fi
  2. Rekisteröidy palveluun pankkitunnuksilla ja sähköpostiosoitteella
  3. Vahvista sähköpostisoitteesi rekisteröitymisen yhteydessä
  4. Valmista! Saat jatkossa automaattisesti laskut digipostina.

Palvelun käyttöönotossa sinua auttaa Kivran asiakastuki.
Yhteystiedot:

Vinkki Kivralla maksamiseen: Näin helposti maksat laskusi Kivralla.

Jäikö vielä jotain mietityttämään Kivrasta? Tutustu Kivran usein kysyttyihin kysymyksiin.

Muita laskutusvaihtoehtoja

Paperinen lasku lähetetään postitse asiakkaan ilmoittamaan osoitteeseen.

Suoramaksu sopii maksajalle, jolla ei ole käytössään verkkopankkia. Voit sopia suoramaksun käyttöönotosta omassa pankissasi.

Yritysasiakkaan verkkolaskun saat käyttöösi ilmoittamalla asiakaspalveluumme yrityksesi verkkolaskutiedot.

Laskusi eräpäivä on 14 päivää laskun päiväyksestä. Voit maksaa laskusi neljällä, kuudella tai kahdellatoista laskulla vuodessa. Laskutusvälin valinta hoituu sopimusta tehdessäsi.

Maksuaikaa laskulle

Jos tarvitset lyhyen maksuajan laskulle, sinulla on eräpäivän jälkeen 10 päivää aikaa maksaa lasku ilman maksumuistutusmaksua ja siitä aiheutuvia kuluja. Jos tarvitset tätä pidemmän maksuajan kaukolämpölaskun tai verkkopalvelumaksun osalta, ota yhteyttä yhteistyökumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun maksusuunnitelman tekemiseksi. Sähkölaskun osalta on otettava yhteyttä suoraan omaan sähkönmyyjään. Lähetämme maksumuistutuksen 14 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja siihen lisätään maksumuistutuksesta ja viivästyksestä aiheutuneet kulut.

Ihminen katsoo laskua kahvikupin äärellä.

Sähkölaskun maksujärjestely

Poikkeuksellinen tilanne sähkömarkkinoilla ja sen myötä nopeasti kohonneet sähkön hinnat vetävät kotitalouksia tiukille. Huoli omasta maksukyvystä on lisännyt asiakaspalvelun otettujen yhteydenottojen määrää elokuusta lähtien. Osa neuvottelee maksujoustosta nyt ensimmäistä kertaa elämässään.

Lue lisää maksujärjestelystä

Kysyttävää laskusta?

Jos tarvitset neuvoja laskun maksamiseen tai pidemmän maksuajan, sinua auttaa yhteistyökumppanimme Ropo Capital.

Oulun Energia Sähköverkko Oy call09 4246 1342(pvm/mpm)
Oulun Energia Oy, kaukolämpö call09 4246 1341 (pvm/mpm)

Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 8–20 ja la klo 10–15. Voit myös asioida Ropo Capitalin onlinepalvelussa osoitteessa www.ropo-online.fi.

Laskun sisältöön liittyvissä kysymyksissä, kuten sopimus- tai kulutustiedoissa, voit kääntyä asiakaspalvelumme puoleen.

Puhelinpalvelumme on avoinna ma–to klo 8–16 ja pe klo 9–16.

Oulun Energia Sähköverkko Oy call08 477000 (mpm/pvm) sahkoverkkopalvelut@aspa.oulunenergia.fi
Oulun Energia Oy, kaukolämpö call08 5775110 (mpm/pvm) lampopalvelut@aspa.oulunenergia.fi

Ropon poikkeukselliset aukioloajat

Energiatili

Tiesithän, että voit tarkastella verkkopalvelun ja kaukolämmön lasku- ja sopimustietojasi myös Energiatilillä? Saat asiakkuuttasi koskevat palvelut käyttöösi ilmaiseksi kirjautumalla palveluun. Voit rekisteröityä käyttäjäksi tunnistautumalla palveluun verkkopankkitunnuksillasi tai sähkö- tai kaukolämpölaskusi tunnistetiedoilla. Rekisteröityminen onnistuu osoitteessa www.energiatili.fi.