Uutta tekniikkaa liikennevaloihin

Antiloop-pilotissa testataan liikenteen tutka- ja kamerailmaisimia.

TEKSTI: Jarno Mällinen KUVAT: Vesa Ranta

Liikennevalojen toimintaa ohjataan perinteisesti induktioilmaisimien avulla. Ajoneuvojen metalliin reagoivat ilmaisimet asennetaan tienpinnan alle tai upotetaan päällysteeseen sahattuun uraan. Upotettuina ne altistuvat kulumiselle, ja niiden korjaus on kallista.

Antiloop-pilotissa tutkitaan uusimpia vaihtoehtoja induktioilmaisimille. Testattavana on lämpökamera ja kymmenen erilaista tutkaa, jotka Oulun Energia on hankkinut ja asentanut Ylioppilaantien ja Kajaanintien risteykseen Oulussa.

Aiemmin Oulussa on korvattu rikkoutuneita induktioilmaisimia kahdella tutkamallilla, mutta vain väliaikaisesti, kertoo Oulun Energian älyliikenneasiantuntija Jani Koppelo. Ne ovat ilmaisseet liikkuvia kohteita, mutta Antiloopissa on mukana neljä mallia, jotka havaitsevat myös pysähtyneet ajoneuvot.

”Kolmessa mallissa voidaan estää viereisten ajokaistojen tunnistus. Näin voidaan erotella suoraan menevä ja kääntyvä liikenne. Tutkien laajan keilan vuoksi se oli aiemmin hankalaa”, Koppelo sanoo.

Kaksi kehittyneintä tutkaa tunnistavat eri kaistoilta eri asioita, kuten ajoneuvotyyppejä ja nopeuksia. Dataa voidaan käyttää esimerkiksi liikenteenlaskennassa. Perinteisempiä, liikkuvan ajoneuvon kaukaa havaitsevia lähestymistutkia on kolme erilaista. Lisäksi testataan kolmea kevyen liikenteen tutkaa.

”Yksi niistä tunnistaa myös pysähtyneen jalankulkijan tai pyöräilijän ja lähettää pyynnön suojatievaloille. Nappia ei tarvitse painaa”, Koppelo kertoo.

Lämpökameraa testataan sekä moottoriajoneuvo- että kevyen liikenteen ilmaisijana.

Valoristeys
Ylioppilaantien ja Kajaanintien risteyksessä näkyvistä kamerantapaisista laitteista suurin osa on tutkia.

Kattava tutkimus

Laitteiden toimintavarmuutta seurataan erillisellä kameralla, jonka kuvaa verrataan laitteiden tunnistuksiin. Haastavin tilanne on kova vesi- tai lumisade. Myöhemmin kameraa itseään saatetaan kokeilla kevyen liikenteen tunnistukseen.

”Näin kattavaa testiä ei ole ennen Pohjoismaissa tehty”, Koppelo toteaa.

Lokakuusta tammikuuhun kestävän pilotin tulokset summataan Oulun ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä, ja niitä esitellään keväällä 2017 Pohjoismaiden  liikennevalokonferenssissa Tukholmassa.

Jatkotoimenpiteitä pohditaan tulosten selvittyä. Induktioilmaisimia on Oulussa jo noin 2 000, ja ne ovat sinänsä toimivia. Maanpäällinen kevyt laitteisto on kuitenkin varteenotettava vaihtoehto uusille induktioilmaisimille.

Antiloop-pilotin rahoittavat Oulun kaupunki, Liikennevirasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.