Myyntineuvottelijat neuvovat ja auttavat

Oulun Energian asiakaspalveluun tulee vuosittain noin 75 000 puhelua. Useimmiten asiakkaat haluavat keskustella sähkösopimuksista.

TEKSTI: Kari Arokylä KUVA: Kati Leinonen

Myyntineuvottelija Tuomas Alatalo lopettaa puhelun tyytyväisenä. Soittaja halusi jutella sähkösopimuksensa uusimisesta ja Alatalo kävi hänen kanssaan rauhassa läpi eri vaihtoehtoja. Sopivin ratkaisu löytyi ja lopuksi asiakas kiitteli hyvästä palvelusta.

Oulun Energian myyntitiimissä työskentelevä Alatalo hoitaa päivittäin kymmeniä asiakaspuheluja.

”Aika kuluu nopeasti. Ylivoimainen valtaosa asiakkaista on tosi mukavia. Keskustelut sujuvat lämminhenkisissä tunnelmissa ja asiakkaat ovat mielissään, kun pystyn auttamaan heitä”, hän selvittää.

Tuomas Alatalo kuuluu puolenkymmenen hengen vahvuiseen myyntitiimiin, jota vetää myyntipäällikkö Marika Ilmola. Tiimi palvelee kuluttaja-asiakkaita sopimuksiin ja tarjouksiin liittyvissä asioissa. Koko asiakaspalveluun tuli Ilmolan laskujen mukaan viime vuonna noin 75 000 puhelua. Suurin osa niistä koski tavalla tai toisella sähkösopimuksia, mutta jonkin verran asiakkaat soittelivat myös kaukolämmön tiimoilta tai halusivat keskustella teknisen neuvonnan kanssa.

Apua asiantuntijalta

Marika Ilmola toteaa sähköasioiden olevan sen verran monimutkaisia, että ihmiset usein tykkäävät jutella niistä asiantuntijan kanssa puhelimessa. Erilaisia sähkösopimuksia esimerkiksi on niin paljon, että valinnan tekeminen ei aina ole ihan helppoa.

”Me kerromme vaihtoehdoista mielellämme lisää – ja toki paljon tietoa löytyy myös Oulun Energian verkkosivuilta”, hän hoksauttaa.

Tuomas Alatalo kertoo, että osalle asiakkaista on tärkeää saada sähkönsä niin halvalla kuin mahdollista, osa taas arvostaa hinnan vakautta ja sopimuksen vaivattomuutta. Erilaisista vihreistä tuotteista asiakkaat kyselevät myös.

Oulun Energialla onkin tarjolla ainutlaatuisia sähkötuotteita – Aurinkovirtaa tai Farmivirtaa. Edellä mainittu on pelkästään aurinkovoimalla tuotettua ja jälkimmäinen taas pientuottajien hajautetusti ja uusiutuvasti tuottamaa sähköä.

Oulun Energian myyntineuvottelijat neuvovat ja auttavatAsiakkuuspäällikkö Atri Kouri (vas.) sekä myyntineuvottelijat Tarja Moilanen, Jenni Saksio ja Tuomas Alatalo auttavat valitsemaan oikean sähkösopimuksen.

Muiden jälkien korjailua

Puheluja Oulun Energian asiakaspalveluun tulee Marika Ilmolan mukaan myös ihmisiltä, jotka ovat joutuneet joidenkin yritysten harjoittaman hyvin päällekäyvän puhelinmyynnin kohteeksi. Näidenkin jälkiä asiakaspalvelu joskus joutuu korjaamaan.

”Epätietoiset ihmiset soittavat meille ja kyselevät, että mihin he ovat oikein sitoutuneet. Osa saa postiinsa sopimuksen, vaikka luulee pyytäneensä tarjouksen. Tavatonta ei ole sekään, että puhelinmyyjät antavat ymmärtää olevansa Oulun Energian asialla, vaikka näin ei olekaan. Ja puhelimessa esitetyt hintavertailut ovat usein kovin vääristyneitä. Monenlaiseen tässä on törmännyt”, hän ihmettelee.

Myyntipäällikkö Ilmola suositteleekin, että aina ennen sähkösopimuksen tekemistä kannattaa pyytää tarjous myös Oulun Energialta. Hän vakuuttaa, että yhtiöltä löytyy varmasti kilpailukykyinen sähkötuote.