Suomen telemaattisin tie

17.12.2018 - 15:39

Teksti | Kari Arokylä

Kuvat | Kati Leinonen

Pohjantielle Oulussa rakentuu autoilijoita monipuolisesti palvelevaa liikennetelematiikkaa.

Olisiko tässä Suomen telemaattisin tie?

Saattaa hyvinkin olla. Oulun läpi kulkeva Pohjantie tarjoaa pian autoilijoiden käyttöön ison määrän telemaattisia palveluja. Telematiikkaa ei ole rakennettu vilkkaan moottoritien varteen huvin vuoksi, vaan se tuo tienkäyttäjille monenlaisia hyötyjä.

Liikenteen pitäisi jatkossa soljua Pohjantiellä paljon nykyistä sujuvammin ja turvallisemmin. Liikenneinfran yksikönpäällikkö Mikko Rasi Oulun Energiasta uskoo, että Pohjantiestä tulee telematiikan ansiosta Suomen hienoin tie.

”Samalla siitä tulee liikenteen telematiikan näyteikkuna”, hän toteaa.

Oulun Energia vastaa telematiikan rakentamisesta laajassa hankkeessa, jonka ensimmäinen osuus valmistuu vuodenvaihteessa. Rasin mainitsema näyteikkuna auttaa autoilijaa esimerkiksi seuraavissa tilanteissa:

Tien pinta alkaa jäätyä. Tiesääaseman anturit havaitsevat tämän ja muuttuvat nopeusrajoitusmerkit osoittavat keliolosuhteisiin sopivan nopeuden. Samalla varoitusmerkkeihin tulee liukas ajorata -varoitus ja infotauluihin huono ajokeli -tiedotus. Opasteiden ohjaukset tapahtuvat automaattisesti Liikenneviraston keli-, liikenne- ja häiriötiedotus-ohjauksilla.

Oulun keskustassa järjestettävään tilaisuuteen tulee tuhansia autoja. Tärkeimmillä tuloväylillä on suuret tapahtumaopasteet, jotka ohjaavat vierailijat oikeaan suuntaan. Sen jälkeen reitin varrella on pienempiä tapahtumaopasteita, jotka neuvovat tapahtumapaikalle saakka.

Pohjantiellä tapahtuu onnettomuus, jonka takia tie joudutaan sulkemaan. Muuttuvien ja kiinteiden varareittiopasteiden avulla liikenne ohjataan kiertotien kautta takaisin moottoritielle.

Kaksivuotinen hanke

Iso telematiikkahanke valtatie 4:llä ja valtatie 20:llä Oulun alueella toteutetaan tämän ja ensi vuoden aikana. Ensimmäisenä valmistuu vuodenvaihteessa osuus, joka ulottuu valtatie 4:llä Lintulan eritasoliittymän pohjoispuolelta Iskon eritasoliittymän eteläpuolelle. Osuudella on pituutta noin 6,5 kilometriä.

”Kokonaisuudessaan hanke käsittää telematiikan rakentamisen valtatie 4:llä Haaransillalta aina Iin Räinänperälle saakka sekä valtatie 20:llä Laanilasta Kiiminkiin asti. Kysymyksessä on Suomen suurin käynnissä oleva telematiikkaurakka”, kertoo Mikko Rasi.

Tienkäyttäjille telematiikka näyttäytyy käytännössä monipuolisena tienvarsiteknologiana. Telematiikkaopasteita asennetaan teiden varsille 136 kappaletta.

”Sinne tuodaan muun muassa muuttuvia nopeusrajoitusmerkkejä, isoja tiedotusopasteita tien sivuun ja ajoratojen yläpuolille, muuttuvia varoitus- ja kieltomerkkejä, Oulun kaupungin tapahtumaopasteita sekä vaihtuvia varareittiopasteita”, listaa Oulun Energian projektipäällikkö Jouko Piri.

Näiden lisäksi hankkeessa rakennetaan tiesääasemia, liikenteenlaskentapisteitä, ruuhkanpurkuilmaisimia ja kameroita.

Uudenlaista palvelua

Tämä arsenaali palvelee Pirin mukaan autoilijoita aivan uudella tavalla. Kaikki opasteet ja näytöt on myös suunniteltu riittävän isoiksi sekä helpoiksi havaita ja ymmärtää.

Oulun Energia on noussut Suomen johtavien tietelematiikan rakentajien ja ylläpitäjien joukkoon. Tällä hetkellä yhtiö ylläpitää tietelematiikkalaitteita Rovaniemeltä Vaasan seudulla saakka yltävällä alueella.

Projektipäällikkö Piri huomauttaa, että töiden tekeminen vilkkaiden teiden varressa on jo työturvallisuudenkin kannalta haastavaa puuhaa.

”Vt 4:n telematiikan rakentamisprojektissa ei ole onneksi sattunut tapaturmia eikä läheltä piti -tilanteita. Melkein sata työntekijää on perehdytetty projektin turvallisuusasioihin. Yhtä aikaa sen parissa työskentelee parikymmentä henkilöä”, hän laskeskelee.

Vastaava toimija telematiikkahankkeessa on Oulun Energia -konserniin kuuluva Oulun Energia Urakointi Oy.

Kaikki opasteet ja näytöt on suunniteltu riittävän isoiksi sekä helpoiksi havaita ja ymmärtää
Kaikki opasteet ja näytöt on suunniteltu riittävän isoiksi sekä helpoiksi havaita
ja ymmärtää.


 

Kaikki uutiset