Lämpimän Oulun asialla

26.11.2015 - 09:21

Harvoin tulee ajatelleeksi, miten kotimme lämpö taataan vuoden- ja kellonajasta riippumatta. Päätimme lähteä selvittämään kaukolämmön tai paremminkin lähilämmön tuotantoprosessia polttoainekuljetusten näkökulmasta.

Saavumme Oulun Energian Toppilan voimalaitokselle, jossa meidät vastaanottaa polttoainemestari Paavo Puolitaival. Ennen kuin lähdemme kävelemään hänen työpisteelleen voimalaitoksen pihan halki, ohjeistetaan meitä tuttuun tapaan laittamaan kypärät päähän. Työturvallisuudesta ei tingitä missään tilanteessa.

Saavumme vastaanottoaseman valvomoon, jossa polttoainekuormat otetaan vastaan ja seurataan polttoaineliikennettä kokonaisuutena.  Edellinen kuorma on juuri purettu, joten istahdamme alas Paavon työhuoneeseen.

Paavo kertoo, että voimalaitoksen toiminta riippuu voimakkaasti säästä, sillä lämmöntarve kasvaa lämpötilan laskiessa. Ulkona on nollaa lähentelevä syyssää, joten voimalaitoksella on melko rauhallista. Kun pakkanen kiirii noin 15 asteeseen, alkaa laitos toimia täydellä teholla ja polttoainekuormia saapuu noin kuuden minuutin välein porteista. Silloin laitoksella riittää hulinaa.

Jatkuvaa optimointia

Paavon pääasiallinen työtehtävä on polttoaineliikenteen hallinta. Hänen vastuullaan on optimoida polttoaineen määrä, laatu sekä toimitusajat. Polttoaineen tarve vaihtelee, ja saapuvien kuormien virran tulisi olla sulavaa. Voimalaitoksessa lämpö tuotetaan puulla ja turpeella - kivihiiltä ei käytetä lainkaan.

Keskustelumme keskeytyy, kun vastaanottohalliin saapuu kuorma, jonka tuloa menemme seuraamaan valvomoon. Turve pöllyää kuorman tyhjennyksen yhteydessä, ja Paavo kertoo, että polttoaineen tulee olla laadultaan juuri oikeanlaista:

”Turve ei saa olla liian kuivaa tai märkää. Tämä varmistetaan sillä, että kaikista kuormista otetaan näyte, joka toimitetaan Toppilan voimalaitoksen laboratorioon.”

Tämä puolihan onkin meille jo tuttu, sillä kävimme aiemmin tänä vuonna tutustumassa energiantuotantoon laboratorion näkökulmasta, ja oppimastamme pääsee lukemaan lisää Käytännönläheistä kemiaa -jutusta.

Kokemus on valttia

Polttoaineliikenteen hallinta on laaja logistinen kokonaisuus, jossa täytyy kyetä reagoimaan yllättäviin tilanteisiin. Toiminta varmistetaan esimerkiksi tarkalla seurannalla ja varasuunnitelmilla.  Työn positiivinen puoli on Paavon mukaan se, ettei aika pääse käymään pitkäksi.

”Koskaan ei tiedä, millaisia tapahtumia uusi työpäivä tuo eteen.  Nämä tilanteet ovat myös sellaisia, joihin ei löydy vastauksia oppikirjoista. Kokemus on siis valttia”, Paavo valaisee.

Monenlaisia tilanteita hän onkin joutunut ratkaisemaan. Esimerkiksi liukkaat kelit voivat aiheuttaa kuormien myöhästymisiä, kovilla pakkasilla autot eivät käynnisty, rekka hajoaa vastaanottohalliin estäen muiden kuormien tyhjennyksen… Silti tilanteista on aina selvitty.

Vaikka talven kovat pakkaset ovat taas pian täällä, Paavo vakuuttaa meidät siitä, että voimme jatkossakin olla luottavaisia, että kotimme pysyvät lämpimänä.

Polttoainemestari Paavo Puolitaival pitää huolen siitä, että voimalaitoksessa riittää polttoainetta vuorokauden ympäri.

---

Kaukolämpö on lähilämpöä.  Käy lukemassa lisää Lämpöä läheltä -kampanjasta!