Älyä valaistukseen!


Mitä tarkoittaa älykäs valaistus? Mihin sitä edes tarvitaan? Näitä kysymyksiä pohdittiin Jyväskylän Valon kaupunki -seminaarissa syyskuun lopussa. Seminaarin tämän vuoden yksi kiinnostavimpia aiheita oli juuri tuo älykäs valaistus, jonka tiimoilta järjestettiin vireä paneelikeskustelu, johon itsekin sain ilokseni kutsun osallistua.

Älykäs valaistus herättää usein mielikuvia siitä, miten valaistus mukautuu automaattisesti kunkin käyttäjän mukaan. Tämähän on nykypäivää jo toimistovalaistuksessa, mutta ulkovalaistuksen käyttäjämäärät ovat suurempia ja käyttöalueet laajempia kuin toimistoissa, joten tuolle sektorille äly tekee vielä tuloaan. Ennen kuin pohditaan älykkään valaistuksen hankkimista, on syytä miettiä mitä valolla halutaan tehdä. Valaistuksen tärkein tehtävä on tuoda turvallisuutta, mutta sillä voidaan tehdä paljon muutakin: ohjata kulkemista, korostaa maisemaa tai rakennuksia ja luoda erilaisia tunnelmia.

Valaistuksesta entistä enemmän hyötyä tienkäyttäjille

Oulussa hyödynnetään jo nyt älykkyyttä ja älykkäitä järjestelmiä eri tavoin ja kaikkia tienkäyttäjiä palvelevasti. Esimerkiksi liikennevaloissa on Oulussa ollut jo vuosia arkipäivää antaa hälytysajoneuvoille vihreä valo. Linja-autokin voi saada etuisuuden liikennevaloissa, jos se on aikataulusta myöhässä. Voisiko näitä jo olemassa olevia järjestelmiä ja niiden keräämää tietoa hyödyntää myös valaistuksen ohjauksessa ja miten valaistusta pitäisi sitten ohjata?

Valaistusta voisi esimerkiksi säätää ruuhkan mukaan ja ohjata autoja rauhallisemmille ajoväylille. Valaistusta voisi myös talviaikaan lisätä sen mukaan, missä kadun kunnossapitäjä on jo ehtinyt käydä auraamassa ja hiekoittamassa. Valaistus voisi olla avuksi ennen kaikkea kevyenliikenteen käyttäjille. Näitä kaikkia: ruuhkia, teiden kunnossapitoa ja kevyenliikenteen käyttäjämääriä seurataan jo nyt, joten tietopohja on olemassa.

Valaistus rakentaa älykkään kaupungin

Seminaarissa pidetty paneelikeskustelu herätti paljon kysymyksiä niin yleisössä kuin meissä keskustelijoissakin. Keskustelu nosti lopulta tärkeimmäksi päämääräksi sen, että meidän valaistuksen käyttäjien pitäisi ensin päättää, mihin haluamme valaistuksen ohjausta oikeasti käyttää. Jatketaanko nykyisellä voimakkaasti energiansäästöön painottuvalla linjalla? Vai onko lopulta niin, että valaistusverkko onkin tulevaisuuden älykkään kaupungin selkäranka?

Tämä selkäranka ohjaisi niin liikennettä kuin ihmisiäkin. Se varmistaisi turvallisen liikkumisen kaikki muuttuvat tekijät, kuten sään, ruuhkat ja vuodenajan huomioiden. Valaistusverkkoinfra eli pylväät ja sähkönsyöttö on sijoitettu tasaisin välimatkoin kaikkien kaupunkien keskustoissa, ja sen potentiaali älykkään kaupungin rakentamiseksi kannattaa hyödyntää.