Vaatelaastari pelastaa vaatteen helposti

12.06.2019 - 15:27

Teksti Soile Suvanto | Kuvat Kati Leinonen

Vaatelaastari syntyi perheenäitien Jetta Liukkosen ja Anne Jurvelin-Pummilan käytännön tarpeesta. Milloin oli oma lempivaate rikki tai lapsen ulkohaalarin polvessa reikä, eikä aikaa vaatteiden korjaamiseen tahtonut löytyä. Laajemmin Liukkonen ja Jurvelin-Pummila miettivät myös kiertotaloutta ja tekstiilien hävikkiä.

”Suomalainen tuottaa vuosittain keskimäärin yli kymmenen kiloa tekstiilijätettä ja aloimme pohtia, miten vaatteita voisi vielä pelastaa”, kertoo Jetta Liukkonen, yksi kolmesta naisesta Vaatelaastarin takana. Liukkonen ja Jurvelin-Pummila kutsuivat yritykseen mukaan myös Taija Sailion.

”Kehittelimme tuotetta parin vuoden ajan ennen sen markkinoille tuloa. Keräämme käyttökokemuksia ja kehitämme tuotetta edelleen”, Sailio kertoo. Liimattavalla vaatelaastarilla voi paikata vaatteiden reikiä ja näin pidentää vaatteiden käyttöikää. Laastari sopii monenlaisille materiaaleille, jopa villasukkien paikkaamiseen.

Vaatelaastarin käyttäminen on helppoa ja nopeaa. Se kiinnitetään tekstiiliin kuin tarra painellen sitä voimakkaasti esimerkiksi lusikalla pöytää vasten minuutin ajan. ”Vaatetta voi alkaa käyttää heti. Pesua ja rumpukuivausta tulee odottaa kolme vuorokautta. Vaatteissa käytetään lukuisia erilaisia kemikaaleja, joilla on oma vaikutuksensa pesunkestoon, joten tarkkaa lupausta pesukertojen määrästä emme voi antaa”, Liukkonen sanoo.

Vaatelaastarin kuosit ovat suomalaisten suunnittelijoiden suunnittelemia, ja kyseessä on Suomessa valmistettu avainlipputuote. Tuotteen ekologisuuteen on panostettu pakkausmateriaalia myöten. ”Haluamme tuoda esiin sitä, että paikkaaminen on iloinen ja kiva asia. Laastarilla voi tuoda vaatteeseen uuden jujun, ja monet ovat hoksanneetkin asian”, Sailio sanoo.

Vaatelaastari on lanseerannut sosiaalisessa mediassa haasteen hashtagilla #paikkaushaaste, jotta ihmiset saisivat vinkkejä toisiltaan, miten vaatteita kannattaa korjata ja paikata. Lisäksi yrittäjät toivovat haasteen kautta asiakaspalautetta, jotta tuotteesta saadaan vieläkin parempi.

”Tavoitteemme on, että vaatelaastari olisi arkinen markettituote. Lisäksi tähtäämme kansainvälisille markkinoille”, Sailio sanoo.


Vaatepaikka ei ole häpeä, vaan vaatteen iloinen ja tyylikäs juju.


Kaikki uutiset