Rakentelijasta kuoriutui robottimies

25.01.2019 - 08:56

Teksti Ville Koivuniemi | Kuva Niko Raappana

Yli kolmimetrisen robotin rakentanut ja ohjelmistoalan yrityksen osakas Jani Lehtovirta kannustaa nuoria opiskelemaan matematiikkaa.

“Olen tykännyt aina rakennella kaikenlaista, joten menin yläasteen jälkeen suorittamaan kaksoistutkintoa, johon ammattikoulun puolella valitsin rakennuspuolen. Toisaalta matemaattinen puoli kiinnosti, ja ajattelin että tulevaisuus olisi paremmin auki, jos lähtisin jatkamaan myös lukioon”, Jani Lehtovirta kertaa ajatuksiaan yläasteen ja toisen asteen koulutuksen saranakohdassa.

Vuosia myöhemmin Lehtovirta on varsin tyytyväinen valintaansa. Toisen asteen opintojen jälkeen hän suuntasi Oulun yliopistoon opiskelemaan sähkötekniikkaa, ja pääsee nyt ohjelmistokehityspalveluja sekä ICT-koulutuspalveluja tarjoavan Buutti Oy:n osakkaana ja pääkouluttajana toteuttamaan molempia intohimojaan.

100 moottoria ja 20 metriä ledinauhaa

Yksi Lehtovirran suurimmista intohimoista liittyy robottien rakenteluun. Niistä vaikuttavin on Teraleon, joka syntyi 20-henkisen ryhmän voimin. Lehtovirta johti robotin suunnittelua ja rakentamista. Tiimi koostui ennen kaikkea tekniikan opiskelijoista.

”Kun lähdimme rakentamaan robottia, arvioimme että se painaisi noin 250 kiloa ilman käyttäjää”, Lehtovirta muistelee.

Robotissa on lähes 100 eri kokoista moottoria. On vaatinut runsaasti luovaa ideointikykyä, jotta pyörivää liikettä tuottavat moottorit on saatu jalostettua halutuiksi robotin liikkeiksi.

Robotissa on kolme päätilaa. Yhdessä niistä robotti hohtaa sinisenä ja pysyy paikallaan. Vihreänä ja punaisena hohtavissa tiloissa robotti aktivoituu taistelumoodiin.

”Valoja varten tarvittiin 20 metriä ledinauhaa”, Lehtovirta täsmentää.

Nykyisessä työssään Buutin kouluttajana Lehtovirta on paljon tekemisissä robotiikasta ja ohjelmoinnista kiinnostuneiden nuorten kanssa. Heitä Lehtovirta kannustaa riittävään ahkeruuteen matematiikan opinnoissa.

”Jos lukiosta puhutaan, se riittää jo hyvin, että opiskelee laajan matematiikan ja fysiikan. Ei niistä tarvitse liikaa paineita ottaa. Loppujen lopuksi kiinnostus ja halu oppia ovat tärkeintä. Ohjelmointi on oikeastaan kuin opettelisi uuden matematiikan."


Kaikki uutiset