Etuasiakkaiden kanssa Keski-Euroopan joulutoreilla

Oulun Energian 130-vuotisjuhlan kunniaksi järjestimme etuasiakkaille matkan Keski-Euroopan joulutoreille. Matkalle osallistui yhteensä 18 etuasiakasta Oulusta, Rovaniemeltä ja Torniosta.

Lähdimme matkalle aamuvarhain torstaina 5.12. ja saavuimme aamupäivällä Müncheniin, jossa matkaoppaamme Anne Lappi oli meitä vastassa. Päivän aikana nautimme kaupungin tunnelmallisista joulutoreista ja hyvästä baijerilaisesta ruuasta. Iltapäivällä suuntasimme kohti Itävallan Zell am Seetä, jossa majoituimme koko matkan ajan.

Salzburgissa Mozartin kotikulmilla

Perjantaina matkasimme Salzburgiin ihailemaan paikallisia joulutoreja. Salzburg tunnetaan myös Mozartin kotikaupunkina, joten päivän aikana moni kävi ihailemassa hänen kotirakennustaan. Moni kävi myös maistamassa kuuluisia Mozartin kuulia, joiden alkuperäisen reseptin on luonut salzburgilainen kondiittori Paul Fürst vuotta ennen kuin Mozartin kuolemasta tuli kuluneeksi 100 vuotta.

Salzburgista löytyy myös lukemattomia upeita kirkkoja sekä Festungsberg-kukkulalla sijaitseva linna, joka hallitsee näkymiä kaikkialla kaupungissa. Antoisan Salzburg-päivän jälkeen matkasimme takaisin Zell am Seehen, ja matkalla saimme tuntumaa myös paikallisesta liikenneruuhkasta. Emme kuitenkaan antaneet sen häiritä matkatunnelmaa, ja oppaamme Anne viihdytti meitä kiinnostavilla tarinoillaan paikallisesta kulttuurista, historiasta, politiikasta ja urheilusta. Annen tarinapankista löytyi kerrottavaa aiheeseen kuin aiheeseen liittyen.

Kaikki matkalaiset koolla.

Höyryjunalla Krimmlin vesiputouksille

Lauantain ohjelmassamme oli aamusta pieni infotuokio Oulun Energian 130-vuotisesta historiasta ja ajankohtaisista asioista. Sen jälkeen suuntasimme rautatieasemalle, josta nousimme nostalgisen höyryjunan kyytiin ja lähdimme matkaamaan kohti Krimmlin vesiputouksia. Matkanteko sujui mukavan verkkaisesti junavanhuksen kyydissä. Matkan puolivälissä pysähdyimme kahvitauolle, jonka aikana junaan lastattiin lisää vettä ja polttoainetta loppumatkaa varten.

Perillä nautimme lounasta, jonka jälkeen kapusimme ihailemaan Euroopan korkeimpia vapaana virtaavia Krimmlin vesiputouksia. 380 metriä pitkä vesiputous laskee kolmessa tasossa Salzach-jokeen, joka päätyy Tonavan kautta Mustaanmereen. Luontoelämyksen jälkeen palasimme illaksi Zell am Seehen, jossa nautimme paikallisen joulutorin tunnelmasta.

Lupsakkaa reissutunnelmaa

Sunnuntaiaamuna 8.12. lähdimme jo varhain bussilla kohti Münchenin lentoasemaa. Tämänkin bussimatkan aikana saimme nauttia Anne-oppaamme tarinoista ja upeista alppimaisemista. Lensimme Münchenistä Helsinkiin, josta pienen odottelun jälkeen pääsimme Oulun koneeseen ja illaksi kotiin. Osa matkalaisista jatkoi vielä matkaansa kohti Torniota ja Rovaniemeä. Matka oli todella antoisa, ja porukan kesken vallitsi oikein lupsakka reissutunnelma. Kiitokset kaikille matkalaisille!