Sähköstä ja sähkösopimuksista

K: Jääkaappini hurisee jatkuvasti ja kuluttaa varmaan tosi paljon sähköä. Voinko tarkistaa kulutuksen Energiatililtä?
V:
Energiatilin raportointipalvelusta selviää sähkön kokonaiskulutus, mutta yksittäisen laitteen kulutusta sieltä ei näe. Kulutusmittari on helppokäyttöinen apuväline, jolla voit mitata pistotulppaliitännäisten laitteiden sähkön kulutusta. Mittaustuloksen perusteella pystyt päättelemään onko jääkaappi huollon tai vaihdon tarpeessa. Kulutusmittari ei sovellu lieden tai saunan kiukaan kulutuksen mittaamiseen. Mittarin saat veloituksetta laitaan teknisestä neuvonnastamme tai asiakaspalvelusta.

K: Paljonko sähkökiuas kuluttaa sähköä?
V: Kaikista sähkölaitteista löytyy tehomerkintä, joka kertoo laitteen sähköverkosta ottaman tehon watteina (W). Laitteen käyttämä sähköenergia (kWh) saadaan kertomalla laitteen teho käyttöajalla. Yksiköiden on oltava laskussa samaa suuruusluokkaa, joten watit muutetaan kilowateiksi jakamalla wattimäärä tuhannella.

Esimerkki: Sähkökiukaan teho on 6 000 W eli 6 kW ja sitä lämmitetään yhden tunnin (1 h) ajan sopivan saunomislämpötilan saavuttamiseksi. Kiuas käyttää tällöin sähköenergiaa 6 kW x 1 h = 6 kWh. Jos sähkön kokonaishinta on 12 snt/kWh, saunan lämmittäminen maksaa 6 kWh x 12 snt = 72 senttiä. Kun kiuas on lämmennyt sopivaksi, kiukaan termostaatti alkaa toimia ja kiuas ottaa sähköä vain osan ajasta. Usein virta on päällä ja pois suunnilleen yhtä kauan. Esimerkiksi tunnissa kiuas ottaa virtaa vain puolen tunnin ajan ja sähköä kuluu siis puolet täydestä kulutuksesta eli 3 kWh tunnissa.

K: Mistä tiedän, paljonko kulutan sähköä vuodessa?
V: Voit seurata sähkönkulutusta jopa tunnin tarkkuudella Energiatilin raportointipalvelussa. Vuosikulutusarvio näkyy myös viimeisimmällä sähkölaskullasi.

K: Mitä sähkötöitä voin tehdä itse?
V: Pääsääntöisesti sähkötöitä saavat tehdä vain rekisteröidyt sähköalan ammattilaiset. Tiettyjä pieniä töitä saa tehdä myös itse, jos osaa tehdä ne varmasti oikein ja turvallisesti. Tärkeintä on katkaista sähköt aina ennen töiden aloittamista joko pääkytkimestä, poistamalla sulakkeet tai irrottamalla sähkölaite pistorasiasta. Jos oma pätevyys ei sähkötöiden tekemiseen riitä, ammattilaista voi etsiä esimerkiksi Tukesin toiminnanharjoittajarekisteristä

Sallittuja tee-se-itse -sähkötöitä ovat esimerkiksi:

  • asunnon ja valonhimmentimen sulakkeen vaihto sekä automaattisulakkeen kytkeminen takaisin päälle
  • valaisimen liittäminen sokerinpalaan tai valaisinpistorasiaan
  • sokerinpalan korvaaminen valaisinliitinpistorasialla sekä vioittuneen rasian vaihto
  • valaisimen lampun ja sytyttimen vaihto sekä liitäntäjohdon rikkoutuneen välikytkimen vaihto
  • jännitteettömien pistorasioiden ja kytkimien kansien irrottaminen esim. maalaamisen ja tapetoinnin ajaksi ja rikkoutuneiden kansien vaihto
  • yksivaiheisen jatkojohdon korjaus ja teko
  • sähkölaitteen rikkoutuneen yksivaiheisen liitäntäjohdon ja pistotulpan vaihto
  • sähkölaitteen mekaanisen osan korjaaminen, esim. pesukoneen letkun vaihto
  • omakotitalon antennin asentaminen
  • luotettavasti ja kokonaan jännitteettömiksi tehtyjen sähköasennusten purku

K: En muista mikä sähkösopimus minulla on. Mistä sen voi tarkistaa?
V: Voit tarkistaa oman sopimuksesi tiedot Energiatililtä. Tieto löytyy myös sopimusvahvistuksesta. Sopimusasioissa voit olla aina myös yhteydessä asiakaspalveluumme. 

K: Mitä minun pitää tehdä, kun haluan vaihtaa sähkösopimukseni määräaikaiseen sopimukseen?
V: Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voit vaihtaa määräaikaiseen yhden tai kahden vuoden sopimukseen ihan milloin vain. Määräaikainen sopimus on sitova sopimuksen päättymishetkeen asti, jonka jälkeen voit tehdä uuden sopimuksen. Sopimuksen teko hoituu näppärimmin netissä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

K: Aiheutuuko minulle kustannuksia, jos vaihdan toisen sähköyhtiön asiakkaaksi?
V: Myyjän vaihto on maksutonta kerran vuodessa. Verkkoyhtiö voi periä maksun oman hinnastonsa mukaan, jos asiakas vaihtaa myyjää useammin.

K: Vaikuttaako etäluenta sähkösopimukseeni tai sähkön myyjään?
V: Ei vaikuta. Voit edelleen valita haluamasi sähkösopimuksen ja myyjän.

K: Määräaikainen sopimukseni on loppumassa. Mitä minun pitäisi tehdä?
V: Lähetämme sinulle jatkotarjouksen ennen määräajan päättymistä. Tarjouskirjeessä neuvotaan, miten voit hyväksyä sen. Jos et halua uusia määräaikaista sopimustasi, sopimuksesi jatkuu automaattisesti jatkuvalla Varmavirta-sopimuksella. Kannattaa myös tutustua muihin sopimusvaihtoehtoihimme!

K: Missä voin seurata sähkön spot-hintoja?
V: Kannattaa ladata maksuton Pohjoista voimaa -mobiilisovellus, joka tuo puhelimeesi sähkön tuntikohtaisen pörssihinnan. Sovellus on erityisen hyödyllinen spot-sopimuksen tehneille, koska hintatietojen avulla sähkönkäyttöä voi vähentää kalliin sähkön aikana ja hyödyntää halvimmat tunnit. Voit seurata sovelluksessa myös sähkönkulutustasi.

K: Miten voin irtisanoa sähkösopimukseni?
V: Jos olet muuttamassa, muista ilmoittaa muutosta noin kaksi viikkoa etukäteen. Sopimuksen voi päättää aikaisintaan siihen päivään, kun käytät asunnossa viimeisen kerran sähköä. Muistathan myös, että sopimusta ei voi lopettaa takautuvasti.

Jos olet vaihtamassa myyjää, uusi myyjä irtisanoo nykyisen sopimuksesi ja huolehtii muut vaihtoon liittyvät käytännönasiat puolestasi. Sopimuksen irtisanomisaika on kaksi viikkoa. Määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa kesken sopimuskauden ainoastaan muuttotilanteessa.

K: Voinko tehdä sähkösopimuksen omaisen tai vaikkapa vuokralaisen puolesta?
V: Sopimusoikeus koskee myös sähkö- ja lämpösopimuksia. Jokaisella oikeustoimikelpoiselle henkilöllä on oikeus valita itse sopimuskumppaninsa ja päättää sopimuksen tekemisestä. Sähkösopimusta, kuten mitään muutakaan sopimusta, ei voi tehdä toisen henkilön puolesta ilman sitovaa valtuutusta, joka voidaan osoittaa toimittamalla kirjallinen valtakirja asiakaspalveluumme.

K: Miksi minun pitää kertoa tarkkoja henkilötietoja soittaessani asiakaspalveluun?
V:
Asiakaspalvelun on varmistuttava asiakkaan oikeasta henkilöllisyydestä, jotka asioivat puhelimitse esimerkiksi olevassa olevaan asiakassuhteeseen tai uusien sopimusten tekemiseen liittyvissä asioissa. Asiakaspalvelija kysyy asiakkaalta nimen ja henkilötunnuksen lisäksi erilaisia häntä koskevia yksilöintitietoja, joilla henkilöllisyys varmistetaan. Tämä on myös asiakkaalle oikeusturva-asia. Kysymällä varmistetaan, että soittaja on varmasti henkilö itse eikä kukaan hänenä esiintyvä.