Laskutuksesta

K: Miksi sähkölaskujen suuruus vaihtelee niin paljon?
V: Lähes kaikissa suomalaiskodeissa on tunneittain sähkönkulutuksen mittaava etäluettava mittari. Etäluennan myötä sähkönkulutusta ei enää arvioida, vaan saat aina sähkönkäyttöösi perustuvan laskun. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten myös laskut ovat isommat.

Talven isompiin laskuihin voi varautua vaikkapa avaamalla omaan pankkiin sähkölaskutilin, jonne siirtää joka kuukausi tietyn summan rahaa. Jos suuri lasku tuottaa ongelmia, kannattaa ottaa yhteyttä ennen eräpäivää asiakaspalveluumme ja sopia joustosta maksuaikatauluun.

K: Miksi kaukolämpölasku on talvella isompi kuin kesällä?
V: Myös kaukolämmössä on siirrytty etäluentaan ja toteutuneeseen kulutukseen perustuvaan laskutukseen. Laskujen suuruus vaihtelee kulutuksen mukaan samalla tavalla kuin sähkölaskujenkin. Lämmityskaudella laskut ovat luonnollisesti suurempia kuin kesällä, jolloin kaukolämpöä tarvitaan lähinnä käyttöveden lämmittämiseen.

K: Olen hukannut laskuni, kuinka toimin?
V: Voit tarkistaa laskutilanteesi Energiatilillä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

K: Miten saan laskuni jatkossa e-laskuna?
V: Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Muuta paperilaskua maksaessasi laskutusvaihtoehdoksi e-lasku ja jatkossa saat laskusi suoraan verkkopankkiisi. E-laskusopimuksen tekemistä varten tarvitset sähkö- tai kaukolämpölaskulta asiakasnumerosi ja laskutussopimusnumerosi.

K: En pysty maksamaan laskuani eräpäivään mennessä.
V: Voit siirtää laskun eräpäivää Energiatilin laskut -osiossa 1–31 päivää, jos lasku ei ole vielä erääntynyt ja sinulle ei ole muita erääntyneitä laskuja.  Alle kymmenen päivän siirto on maksuton, kun teet siirron Energiatilillä. 11–31 päivän siirrosta peritään maksusopimusmaksu, joka on Energiatilin kautta tehtynä 10 euroa ja asiakaspalvelussa (puhelimitse, sähköpostitse, palvelupisteessä) 15 euroa. Lisäksi sinulta peritään viivästyskorko alkuperäisestä eräpäivästä lähtien maksupäivään saakka. Maksusopimusmaksu ja korkokulut laskutetaan tulevilla laskuillasi.

K: Miksi saan kaksi sähkölaskua?
V: Sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta ja sähkön siirtohinnasta. Koska sähkön siirto ja myynti on eriytetty toisistaan, saat kaksi laskua. Kulutetun sähköenergian laskuttaa sähkönmyyjäsi ja sähkön siirron se sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella asuntosi sijaitsee.

Jos sinulla on sähkösopimus meidän kanssa ja asut jonkun Pohjoista voimaa -verkkoyhtiön jakelualueella Oulussa (paitsi Haukipudas, Oulunsalo ja Ylikiiminki), Raahessa, Simossa, Kemissä, Keminmaassa, Torniossa tai Tervolassa lähetämme sinulle vain yhden laskun, jossa myynnin ja siirron osuudet on eritelty.

K: Milloin saan seuraavan sähkölaskuni?
V: Seuraavan laskun arvioidun eräpäivän voit tarkistaa tuoreimmalta sähkölaskultasi. Voit myös itse valita tulevien laskujen eräpäivän vaikkapa palkkapäivän mukaan seuraavista: kuukauden 5., 15., 20. tai viimeinen päivä. Myös laskutusvälin muuttaminen onnistuu. Eräpäivän tai laskutusvälin voit muuttaa Energiatilillä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

K: Miten sähkölaskulla ilmoitettava keskihinta oikein lasketaan?
V:
Yksinkertaisin keino laskea keskihinta on jakaa sähköenergialaskun loppusumma kulutetulla energiamäärällä. Keskihinta vaihtelee kulutuksen mukaan ja on sitä pienempi mitä enemmän sähköä kuluu ja vastaavasti suurempi, kun sähköä kuluu vähemmän.

Jos sähkölaskulla laskutettu energiankulutus olisi vaikkapa 450 kWh, perusmaksu 3,50 € ja sähköenergian hinta 5,10 snt/kWh, keskihinnaksi muodostuisi: (3,50 € + (450 kWh x 0,051 €/kWh)) / 450 kWh = 0,059 €/kWh eli 5,9 snt/kWh.