Laskutuksesta

K: Miksi sähkölaskujen suuruus vaihtelee niin paljon?
V: Lähes kaikissa suomalaiskodeissa on tunneittain sähkönkulutuksen mittaava etäluettava mittari. Etäluennan myötä sähkönkulutusta ei enää arvioida, vaan saat aina sähkönkäyttöösi perustuvan laskun. Talvella sähköä kuluu yleensä enemmän kuin kesällä, joten myös laskut ovat isommat.

K: Miksi kaukolämpölasku on talvella isompi kuin kesällä?
V: Myös kaukolämmössä on siirrytty etäluentaan ja toteutuneeseen kulutukseen perustuvaan laskutukseen. Laskujen suuruus vaihtelee kulutuksen mukaan samalla tavalla kuin sähkölaskujenkin. Lämmityskaudella laskut ovat luonnollisesti suurempia kuin kesällä, jolloin kaukolämpöä tarvitaan lähinnä käyttöveden lämmittämiseen.

K: Olen hukannut laskuni, kuinka toimin?
V: Voit tarkistaa laskutilanteesi Energiatilillä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

K: Miten saan laskuni jatkossa e-laskuna?
V: Voit tehdä e-laskusopimuksen omassa verkkopankissasi. Muuta paperilaskua maksaessasi laskutusvaihtoehdoksi e-lasku ja jatkossa saat laskusi suoraan verkkopankkiisi. E-laskusopimuksen tekemistä varten tarvitset sähkö- tai kaukolämpölaskulta asiakasnumerosi ja laskutussopimusnumerosi.

K: Mitä teen, kun en pysty maksamaan laskuani eräpäivään mennessä?
V: Jos tarvitset lyhen maksuajan laskulle, sinulla on eräpäivän jälkeen 10 päivää aikaa maksaa lasku ilman maksumuistutusmaksua ja siitä aiheutuvia kuluja. Jos tarvitse tätä pidemmän maksuajan, ota yhteyttä yhteistyökumppanimme Ropo Capitalin asiakaspalveluun maksusuunnitelman tekemiseksi, puh. 09 2315 0469 (pvm/mpm) arkisin klo 8-20 ja la klo 10-15. Lähetämme maksumuistutuksen 14 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen ja siihen lisätään maksumuistutukseta ja viivästyksestä aiheutuneet kulut.

K: Miksi saan kaksi sähkölaskua?
V: Sähkön hinta muodostuu sähköenergian myyntihinnasta ja sähkön siirtohinnasta. Koska sähkön siirto ja myynti on eriytetty toisistaan, saat kaksi laskua. Kulutetun sähköenergian laskuttaa sähkönmyyjäsi ja sähkön siirron se sähköverkkoyhtiö, jonka jakeluverkkoalueella asuntosi sijaitsee.

Jos sinulla on sähkösopimus meidän kanssa ja asut jonkun Pohjoista voimaa -verkkoyhtiön jakelualueella Oulussa (paitsi Haukipudas, Oulunsalo ja Ylikiiminki), Raahessa, Simossa, Kemissä, Keminmaassa, Torniossa tai Tervolassa lähetämme sinulle vain yhden laskun, jossa myynnin ja siirron osuudet on eritelty.

K: Milloin saan seuraavan sähkölaskuni?
V: Seuraavan laskun arvioidun eräpäivän voit tarkistaa tuoreimmalta sähkölaskultasi. Voit myös itse valita tulevien laskujen eräpäivän vaikkapa palkkapäivän mukaan seuraavista: kuukauden 5., 15., 20. tai viimeinen päivä. Myös laskutusvälin muuttaminen onnistuu. Eräpäivän tai laskutusvälin voit muuttaa Energiatilillä tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.