Vikatilanteista

K: Mitä teen, jos asunnostani katkeaa sähköt?
V: Jos sähköt on poikki koko lähialueelta, tarkista ensimmäisenä verkkoyhtiön huolto- ja häiriötiedotteet. Syy on usein jo selvillä ja tiedotteissa kerrotaan myös arvion korjausajasta aina, kun mahdollista. Sähkön häiriökartasta näet Oulun Energia Siirto ja Jakelu Oy:n suunniteltuihin huoltoihin ja vikoihin liittyvät sähkönjakelun keskeytykset.

Jos sähköt on poikki vain sinun asunnostasi, tarkista sulakkeet. Jos sulakkeet ovat kunnossa ja olet vasta muuttanut, oletko muistanut tehdä sähkösopimuksen? Jos sopimus on jäänyt tekemättä, soita asiakaspalveluumme, jotta sopimus saadaan mahdollisimman pian voimaan. Verkkoyhtiö kytkee sähköt asuntoon yleensä seuraavan arkipäivän aikana sopimuksen voimaantulosta. Tätä nopeammasta kytkennästä peritään verkkoyhtiön hinnaston mukainen maksu.

Olethan muistanut maksaa sähkölaskun? Jos maksu on jäänyt muistutuksista ja katkaisuilmoituksesta huolimatta hoitamatta, sähköntoimitus katkaistaan. Voit tarkistaa laskutilanteesi Energiatililtä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Jos sulakkeet ja sopimusasiat ovat kunnossa etkä löydä etsimääsi huolto- ja häiriötiedotteistamme, tee vikailmoitus verkkoyhtiölle. Kerros- ja rivitaloasukkaiden kannattaa ottaa yhteyttä ensimmäiseksi omaan kiinteistöhuoltoyhtiöön tai isännöitsijään.

K: Asun kaukolämpötalossa ja lämpöä on tähän asti riittänyt hyvin, mutta nyt patterit ovat kylmänä. Mikä avuksi?
V: Varmista ensimmäisenä, ettei lämmönjakelussa ole vikaa. Verkon toimintahäiriöt ovat harvinaisia ja niistä tiedotetaan aina. Tarkista siis huolto- ja häiriötiedotteet. Jos lämmönjakelu on kunnossa ja asut omakotitalossa, käy tarkistamassa tilanne lämmönjakohuoneessa. Jos epäilet siirrinvuotoa tai lämpöä ei tule, ota heti yhteyttä tekniseen neuvontaamme tai vikapäivystykseemme. Jos asut taloyhtiöissä, tee vikailmoitus kiinteistöhuoltoyhtiöllesi.