Jakamistalous tekee hyvää ympäristölle

Kaikkea ei tarvitse omistaa. Tai ainakaan kaikkea ei tarvitse omistaa yksin, vaan omistuksen voi jakaa. Jakamistalous on yleistynyt sanana ja ilmiönä jo muutaman vuoden ajan, mutta mitä kaikkea se voi käytännössä tarkoittaa? Ja minkä kaiken voi jakaa?

TEKSTI: Antti Leikas KUVITUS: Mikko Walamies

Jalkapalloseura JS Hercules arvioi, että aika on kypsä opetella autojen yhteiskäyttöä. Auto on nykysuomalaisen isoista hankinnoista se, jonka käyttöaste on selvästi alhaisin. Keskimäärin auto seisoo yli 90 prosenttia vuorokaudesta käyttämättömänä pihassa tai parkkipaikalla. Järkisyillä auton hankintaa voi perustella vain syrjäseuduilla, jos sielläkään.

Share & Care on uusi tapa jakaa auto esimerkiksi taloyhtiön osakkaille tai opiskelijajärjestön jäsenille. Käytännössä palvelu toimii niin, että asiakasyhteisö hankkii auton Share & Carelta huoltoleasing-sopimuksella, ja auton jakaminen hoidetaan Autonappi-sovelluksella.

”Haluamme jalkapalloseurana olla aktiivisesti edistämässä yhteisömme hyvinvointia ja ekologista liiketoimintaa. Autojen yhteiskäyttö säästää tilaa kaupungissa”, kertoo JS Herculesin Mikko Perälä.

Hänen mukaansa Share & Caren tavoitteena on saada syksyn aikana muutamia autoja Oulun liikenteeseen.

”Kun tämä tulee tutuksi ja autoja alkaa näkyä ajossa, kysyntää tulee varmasti lisää. Olemme arvioineet, että yhteisauto voisi sopia monille eri yhteisöille: rakennusyhtiöille, isoille kaupoille, ja miksei myös vaikka sairaaloille tai vanhainkodeille. Vastaanotto on ollut todella myönteinen”, Perälä sanoo.

Sähköllä, aidosti

Yleinen mielikuva sähköautosta on hybridi, joita on ollut markkinoilla jo parikymmentä vuotta. Hybridi ei kuitenkaan ole sähköauto kuin osan ajasta ja ajosta. Jos tehoa tarvitaan paljon tai akku on tyhjä, hybridi muuttuu polttomoottoriautoksi.

Share & Care on valinnut ensimmäiseksi tarjolla olevaksi automalliksi Nissan Leafin, joka on aito sähköauto. Siinä ”tankataan” vain akusto, ja tien päällä ei synny päästöjä lainkaan.

”Täyssähköauto sopii meidän ekologiseen perusviestiimme hyvin”, toteaa Mikko Perälä. ”Tosin jatkossa on tarjolla myös Skoda Fabia bensamoottorilla. Senkin hiilidioksidipäästöt ovat pienet, emmekä halua rajoittaa jakamisen ajatusta vain siksi, että joku vieroksuu sähköautoa.”

Latauspisteitä tarvitaan

Mauri Räisänen vastaa Oulun Energialla sähköautojen latauspisteistä. Hän ymmärtää sen, että ajatus sähköautosta ei ole vielä kaikille tuttu.

”Itse olen pitänyt hybridiautoja vain välivaiheena, kun siirrytään oikeaan sähköautoiluun”, Räisänen arvioi. ”Kun akkuteknologia alkaa olla riittävän kehittynyttä ja nopeita latauspisteitä on tarjolla, eivät sähköautojen yleistymisen tiellä ole enää kuin asenteet.”

Räisänen kertoo, että Oulussa on tällä hetkellä kuusi valtakunnalliseen Virtapisteverkostoon kuuluvaa sähköautojen latauspistettä. Niistä kaksi on pikalatauspisteitä, joissa sähköauton tyhjän akun lataa täydeksi alle tunnissa.

”Yleensähän akkua ei tarvitse ladata kokonaan täyteen, jos liikutaan kaupunkialueella. Oletus on, että auto on latauksessa omassa pihassa ja kaupungilla liikkuessa tarvitaan korkeintaan lisävirtaa”, Räisänen kuvaa.

Hän lupaa että uusia latauspisteitä rakennetaan sitä mukaa kun sähköautokanta kasvaa.

Tesla raivasi tien

Amerikkalainen sähköautojen valmistaja Tesla on ollut merkittävä asenteiden muokkaaja. Teslan näyttävästi muotoillut urheiluautot ovat luoneet uudenlaista kuvaa sähköautoista. Joidenkin arvioiden mukaan Tesla on tehnyt saman autoille kuin Apple puhelimille. Niin tai näin, kiinnostus sähköautoja kohtaan on kasvanut viime vuodet valtavasti.

Mauri Räisänen tunnustaa, että hänen oma siirtymisensä sähköautoiluun alkaa olla lähellä.

”Nelivetoinen Tesla Model 3 on tilauksessa. Arvioitu toimitusaika on vuoden 2018 loppupuolella”, Räisänen sanoo lievä kaipaus äänessään.

Entäs se jakamistalous? Räisänen toteaa, että Share & Care -auto voisi toimia hyvin vaikkapa talouden kakkosautona.