Työtä sähkönjakelun luotettavuuden hyväksi

Asiakkaat odottavat sähkönjakelulta ennen kaikkea luotettavuutta. Lyhyetkin katkot ovat kiusallisia ja haittaavat jokapäiväisiä toimia. Oulun Energia Siirto ja Jakelu Oy (OESJ) on jatkuvasti ollut luotettavuudeltaan Suomen kärkipään verkkoyhtiöitä. Näin oli myös vuonna 2013, vaikka haasteet toimitusvarmuudelle olivat poikkeuksellisen suuret ja vikatilastot hieman heikkenivät.

Suurin yksittäinen syy tähän oli Yli-Iin Sähkö Oy:n sähköverkon liittäminen yrityskaupan myötä osaksi OESJ:n verkkoa. Samalla ulkoisille häiriöille alttiiden ilmajohtojen määrä OESJ:n verkossa lähes kaksinkertaistui. Yli-Iissä vikamäärää nosti ennen kaikkea tykkylumi, joka kaatoi puita ja taivutti oksia sähkölinjoille. Ongelman korjaamiseksi OESJ on tehostanut verkon kuntokartoituksia Yli-Iissä ja raivannut sen hankalimpia kohtia – tarvittaessa helikopterin avulla.

Oulun kaupungin alueella puolestaan yllättävän suureksi pulmaksi nousivat huolimattomat ja ohjeista piittaamattomat kaivutyöt. Kaivurit katkaisivat useita kertoja sähköt rouhimalla poikki maanalaiset sähkökaapelit. Näiden katkojen määrää OESJ on pyrkinyt vähentämään järjestämällä koulutusta ja parantamalla tiedotusta.

Ilmajohtoja maakaapeleiksi

Jakelun luotettavuutta OESJ pyrkii lisäämään monin tavoin. Keskeisin keino on vikaherkkien ilmajohtojen korvaaminen maakaapeleilla. Uusia pysyviä sähkölinjoja vetäessään yhtiö käyttää vain poikkeustapauksissa ilmajohtoja. Joka vuosi OESJ investoi verkkoonsa noin 11–12 miljoonaa euroa. Uusia sähköliittymiä yhtiö muun muassa asentaa vuosittain 400–500 ja uusia muuntajia 20. Ilmajohtoja se vaihtaa maakaapeleiksi vuosittain lähes 60 kilometriä sekä peruskorjaa 30 muuntamoa.

Verkkoyhtiöitä koskevassa asiakastyytyväisyyskyselyssä OESJ menestyi edelleen erinomaisesti sijoittumalla kakkoseksi. Asiakkaiden mitattu tyytyväisyys oli vuonna 2013 jopa suurempi kuin edellisenä vuonna. Oulun yliopiston KIKO-hankkeessa (Kitkaton kommunikaatio) OESJ:n sisäinen viestintä ja työtyytyväisyys puolestaan todettiin parhaaksi mukana olleiden yritysten joukosta.

OESJ:n verkossa siirretyn sähkön määrä jäi viime vuonna 1,6 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi. Sähkön tarvetta ja näin myös siirtomäärää leikkasivat lämmin sää ja talouden alamäki. Sähkönsiirron asiakkaita OESJ:lla oli vuonna 2013 runsaat 96 000. Luku on lähes 1 000 suurempi kuin edellisvuonna.

Vuoden 2013 joulukuussa OESJ sai päätökseen kolme vuotta kestäneen etäluettavien mittareiden asennuksen. Suururakan aikana uusia mittareita asennettiin kaikkiaan noin 94 000 kappaletta. Niiden ansiosta asiakkaat voivat nyt seurata sähkönkulutustaan Energiatililtään tunnin tarkkuudella. Laskutus perustuu aina todelliseen kulutukseen, eikä tasauslaskuja tarvita.

Uudet mittarit antavat myös monenlaisia mahdollisuuksia uusien palvelujen kehittämiseen. OESJ on mukana selvittämässä näitä Tekes-rahoitteisessa projektissa.

Jaa tämä sivu:

LinkedIn Facebook Twitter Google+
Sivun ylälaitaan