Verkostoasentaja Juha Niemelä: Myrskyporukka korjaa luonnonvoimien tuhot

”Meitä on parikymmentä miestä Oulun Energia Urakoinnin myrskyporukassa. Yhtiön palveluksessa on noin viisikymmentä asentajaa, mutta kaikki eivät voi pitkille myrskykeikoille irtaantua, sillä tavalliset päivittäiset työtkin on hoidettava. Monilla myös perhetilanne estää lähtemisen. Siksi myrskyporukkamme on toiminut jokseenkin vakiintuneella kokoonpanolla.

Vuonna 2013 kiersimme ympäri Suomea avustamassa verkkoyhtiöitä luonnonvoimien aiheuttamien tuhojen paikkaamisessa: Tykkylumet olivat riesana tammikuussa. Taina-myrsky riehui lokakuussa, Eino marraskuussa ja Seija joulukuussa.

Kovia kokeneiden sähkölinjojen raivaaminen ja korjaaminen on oma taiteen lajinsa. Työ on vaarallista ja raskasta ja vaatii monenlaista osaamista. Myös erikoistyökalut ovat tarpeen.

Vastikään hankimme käyttöömme muun muassa heittosahoja. Pieniin kasseihin pakatut sahat koostuvat samankaltaisista teristä kuin moottorisahoissa käytetään sekä pitkistä köysistä terien molemmin puolin. Niiden avulla voi kaataa vaarallisissa paikoissa olevat puut turvallisesti menemättä niiden lähelle.

Karua jälkeä

Pahimmillaan myrskyt saavat aikaan karua jälkeä. Joskus on töitä aloittaessa käynyt mielessä, että olisi helpompi rakentaa kokonaan uusi linja kuin yrittää korjata vanhaa.

Luonnonvoimien riepottelemien sähköverkkojen korjaamisessa on ennen kaikkea kaksi vaaran paikkaa: puut ja aggregaatit. Sähkölinjojen päällä makaavat puut saattavat kaadettaessa rojahtaa yllättävään suuntaan ja sähköjohdot voivat heitellä niitä hurjalla voimalla. Aggregaatit taas ovat vaarallisia, koska ihmiset kytkevät ne silloin tällöin vahingossa syöttämään sähköä verkkoon, jonka oletamme sähköttömäksi.

Vaaroista huolimatta olemme selviytyneet töistämme ilman tapaturmia. Yksi syy tähän on varmaankin se, että käymme aina jälkikäteen huolellisesti läpi kaikki päivän tapahtumat ja toimet. Tavallisesti pidämme palaverimme saunassa - totta kai.

Viime vuoden lopulla myrskyporukkamme sai Oulun Energia -konsernin Vuoden onnistuja -palkinnon. Meillä onkin tosi loistava ryhmä. Uskaltaisin lähteä tämän porukan kanssa ihan mihin hyvänsä.”