“Olemme kehittäneet etuasiakas­ohjelmaamme ja saaneet siitä paljon hyvää palautetta.”

Arto Sutinen, liiketoiminta­johtaja, energia­palvelut

Sähköä ja lämpöä luotettavasti ja kilpailukykyisesti

Oulun Energia -konsernin tuotteet ovat kuluttajille ja yrityksille välttämättömiä vuoden jokaisena päivänä.

Konserni tarjoaa asiakkailleen sähköä ja lämpöä sekä monipuolisen valikoiman niihin liittyviä palveluja ja ratkaisuja. Se kehittää jatkuvasti tuotteitaan pitääkseen ne markkinoiden terävimmässä kärjessä.

Oulun Sähkönmyynti Oy huolehtii Oulun Energia -konsernissa sähkön markkinoinnista ja myynnistä. Yhtiö on vastannut nopeasti asiakkaiden toiveisiin entistä laajemmasta valikoimasta sähkösopimuksia.

”Yhä useammat asiakkaamme haluavat spot-sopimuksen, jossa sähkön hinta seuraa tunti tunnilta markkinahintojen vaihtelua. Spot-sopimuksen suosion kasvu näkyi selvästi myös vuoden 2013 aikana”, toteaa liiketoimintajohtaja Arto Sutinen.

Kuluttajilla on tätä nykyä valittavanaan useita erilaisia sähkösopimuksia. Selvästi suosituin on silti toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Yritykset puolestaan suosivat Sutisen mukaan määräaikaisia sopimuksia kiinteään hintaan, mutta spot-hinnoittelun käyttö on niidenkin keskuudessa kasvussa. Vihreiden tuotteiden kysyntä lisääntyy myös vakaasti.

Kokonaan uudenlainen sähkötuote on Oulun Sähkönmyynnin vuonna 2013 markkinoille tuoma Farmivirta, joka antaa kuluttajille ensimmäistä kertaa mahdollisuuden hankkia pientuottajien tekemää sähköä. Farmivirta syntyy hajautetusti ja uusiutuvia energialähteitä käyttäen.

Oulun Sähkönmyynnin asiakkaiden määrä kohosi vuoden 2013 aikana vajaalla 1 700:lla. Asiakkaiden kokonaismäärä vuoden lopussa oli 140 500.

Lisää etuasiakkaita

Oulun Sähkönmyynnin asiakkaille tarkoitetun etuasiakasohjelman suosio kasvoi edelleen vuonna 2013. Liiketoimintajohtaja Sutisen mukaan ohjelmassa mukana olevien asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden määrä nousi reippaasti.

”Olemme kehittäneet etuasiakasohjelmaamme ja saaneet siitä paljon hyvää palautetta. Ohjelma tarjoaa asiakkaille roppakaupalla hyödyllisiä ja rahanarvoisia etuja. Kumppaniyritykset puolestaan saavat uuden ja tehokkaan kanavan markkinoida oma tuotteitaan ja palvelujaan”, hän toteaa.

Sähkön jakelussa asiakkaat arvostavat ennen kaikkea luotettavuutta. Sähkön jakelusta Oulussa ja Kiimingissä vastaava Oulun Energia Siirto ja Jakelu Oy on vuodesta toiseen pystynyt pitämään verkkonsa Suomen luotettavimpien joukossa.

”Tähän se on päässyt määrätietoisella työllä, johon kuuluu muun muassa vaurioille alttiiden ilmajohtojen korvaaminen maakaapeleilla sekä sähköverkon ennakoiva kunnossapito”, korostaa Arto Sutinen.

Jos vaurioita verkkoon sattuu tulemaan, on Oulun Energia -konsernissa huippuammattilaisten ryhmä valmiina korjaamaan niitä. Oulun Energia Urakointi Oy:n myrskyporukka oli vuoden 2013 aikana useita kertoja eri puolilla Suomea auttamassa muita verkkoyhtiöitä remontoimaan myrskyjen ja tykkilumen rikkomia sähkölinjoja.

”Jokapäiväisessä työssään urakointiyhtiömme on erikoistunut sähköverkkojen, katuvalaistuksen, liikennevalojen, kameravalvontajärjestelmien sekä televerkkojen rakentamiseen ja ylläpitoon. Vuonna 2013 se luotsasi toimintaansa palveluyrityksen suuntaan ja rakensi valmiita tuotekokonaisuuksia”, kertoo Arto Sutinen.

Kaukolämmön suosio säilyy

Sähkön ohella Oulun Energian toinen päätuote on kaukolämpö. Toppilan voimalaitos tuottaa valtaosan oululaisesta kaukolämmöstä sähkön ja lämmön yhteistuotantona oman maakunnan turpeella ja puulla.

”Kaukolämpö on vaivaton ja edullinen ratkaisu. Sen suosio on pysynyt vankkana vuodesta toiseen”, mainitsee Arto Sutinen.

Oulun Energia kehitti ja laajensi kaukolämpötoimintaansa edelleen vuoden 2013 aikana. Kaukolämpöverkon piiriin tuli uusia alueita ja asiakkaita. Lisäksi asiakkaiden käyttöön valmisteltiin etäluettavien energiamittareiden mahdollistamia uusia palveluja.