Kehityspäällikkö Mikko Rasi: Uuden kehittäminen kiinnostaa

”Siirryin Oulun Energian kehityspäälliköksi vuoden 2013 marraskuun alusta. Aikaisemmin toimin samassa konsernissa Oulun Energia Siirto ja Jakelu Oy:n palveluksessa. Kovin pitkää kokemusta minulla ei siis tästä työstä vielä ole, mutta innostusta sitäkin enemmän. Uusia vetävän kehityspäällikön työ on konsernissamme tuore ja haluan viedä sitä tarmokkaasti eteenpäin.

Kaikenlainen uuden kanssa puuhaaminen on aina kiinnostanut minua ja ajattelutavaltani olen aika insinöörimäinen. Se varmaan kuuluu asiaan sähkötekniikan diplomi-insinöörillä.

Kehityshankkeet ovat tuttuja jo aikaisemmista työtehtävistäni. Oulun Energia tarjoaa kehitystyöhön erinomaisen ympäristön. Energia-alalla tapahtuu koko ajan paljon ja ala menee eteenpäin kovaa vauhtia. Oulun Energia on linjannut, että se haluaa olla tässä aivan eturintamassa.

Uusia palveluja ja ratkaisuja

Tehtäväni on kehittää sellaisia uusia palveluja, tuotteita ja liiketoimintamahdollisuuksia, jotka pohjautuvat hajautettuun energiantuotantoon tai tarjoavat yrityksille ja kodeille mahdollisuuden hallita entistä paremmin energiankäyttöään.

Olemme päässeet kehitystyössä nopeasti käytännön tasolle. Hyviä esimerkkejä tästä ovat aurinkosähköhanke, sähköautoilun edistäminen, kulutushuippujen leikkaamiseen tähtäävä pilotointi sekä tuntipohjaiseen energiankäytön mittaukseen pohjautuvat palvelut.

Oulun Sähkönmyynnin vetämässä aurinkosähköhankkeessa hyödynnetään koko Oulun Energia -konsernin osaamista ja pilotoidaan aurinkosähköjärjestelmien tarjoamista yksityisasiakkaille. Kuudentoista muun energiayhtiön kanssa olemme ryhtyneet osakkaaksi Liikennevirta Oy:hyn, joka edistää sähköautojen lataamista koko Suomessa. Etäluettavat mittarit puolestaan tarjoavat mahdollisuuden luoda uusia palveluja, joita jo pilotoidaankin.

Yksi osa työstäni on rakentaa yhteistyötä meidän ja muiden yritysten sekä esimerkiksi tutkimuslaitosten kanssa. Hyvät kumppanit ovat tärkeitä, sillä yksin ei tälläkään alalla saa kovin paljon aikaan. Yhdessä on hyvä hakea parhaita ratkaisuja.

Kaikkein palkitsevinta on, kun saa valmiiksi jonkin hyvin toimivan ratkaisun ja kehityshanke saavuttaa tavoitteensa. Se tuntuu aina yhtä hienolta. Tässä työssä sellaisia elämyksiä saa.”