Aurinkosähkön suosio kasvussa

Aurinkosähkön suosio on selvässä kasvussa – kuten on myös kiinnostus sähkön pientuotantoa kohtaan. Oulun Sähkönmyynti onkin yhdessä muiden Oulun Energia -konserniin kuuluvien yhtiöiden kanssa tutkinut aurinkosähköjärjestelmien tarjoamista asiakkailleen sekä järjestelmien liittämistä sähköverkkoon. Jatkossa asiakkaat voivat hankkia järjestelmänsä Oulun Sähkönmyynniltä suoraan avaimet käteen -periaatteella

Tietoa ja kokemuksia tästä on tuonut vuoden 2013 syksyllä täyteen vauhtiin päässyt pilottihanke. Oulun Sähkönmyynnin hankkeessa on mukana kaikkiaan kuusitoista pilottiasiakasta pääosin Pohjois-Suomesta. Nämä ovat hankkineet käyttöönsä aurinkosähköjärjestelmän yhtiön osittaisella taloudellisella tuella. Pilottiasiakkaat tuottavat sähköä omaan käyttöönsä, mutta voivat syöttää mahdollisesti oman kulutuksensa yli jäävän aurinkosähkön verkkoon ja saada siitä korvauksen Oulun Sähkönmyynniltä.

Tavoitteena on selvittää mahdollisimman yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea sähkön pientuotannon toteuttaminen aurinkosähköjärjestelmän avulla vaatii. Oulun Sähkönmyynti on käynyt läpi ketjun kaikki vaiheet kuten lupien hankkimisen, järjestelmän kokoamisen ja asentamisen, turvallisen kytkemisen sähköverkkoon ja liittämisen yhtiön laskutusjärjestelmään. Prosessi on dokumentoitu ja todettu toimivaksi.