Ympäristöassistentti Heli Heikkinen: Ympäristöstä kannettava huolta kaikissa työtehtävissä

”Olen vastikään siirtynyt Oulun Energia -konsernissa uuteen tehtävään. Pääasiassa keskityn turvetuotannon ympäristötarkkailuun. Lisäksi hoidan Toppilan voimalaitoksessa tuhkan hyötykäyttöön liittyvää omavalvontaa.

Työpisteeni sijaitsee Toppilan voimalaitoksella, mutta mittausten tekemistä varten pääsen aina silloin tällöin käymään eri soilla. Tosiaankin pääsen, sillä tykkään liikkua luonnossa. Käyn muun muassa ottamassa omavalvontanäytteitä ja tarkkailemassa mistä ja minne vedet virtaavat. Myös melua olen käynyt mittaamassa. Jokaisella tuotannossa olevalla turvesuolla on oma ohjelmansa, jonka mukaisesti teemme tarkkailua.

Kaiken kaikkiaan olen ollut täällä nyt runsaan kahden vuoden ajan. Aikaisemmin avustin Oulun Energian tuotantoa ympäristöasioiden hoitamisessa. Silloinkin tein monenlaista tarkkailua. Toppilan tuhka-asioiden valvonta oli myös jo silloin kontollani. Koulutukseltani olen ympäristöteknologian insinööri (amk) Savonia-ammattikorkeakoulusta Kuopiosta.

Ympäristöasiat ovat aina olleet minulle tärkeitä. Osittain siitä johtuen olen kasvissyöjä – ainoa Toppilan voimalaitoksella.

Ympäristöasiat eivät ole mustavalkoisia

Olen oppinut yhä paremmin ymmärtämään, että ympäristöasiat eivät ole mustavalkoisia. Täysin harmitonta tapaa tuottaa sähköä ja lämpöä ei ole olemassakaan. Kaikilla menetelmillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Omasta puolestamme meidän täytyy tehdä parhaamme ja pitää vaikutukset ympäristöön mahdollisimman pieninä.

Ympäristöstä huolehtiminen kuuluu kaikille työntekijöille. Jokaisessa tehtävässä on mukana ympäristövastuu – olipa toimenkuva mikä hyvänsä. Ympäristöasioita päätyökseen hoitavat eivät yksin voi saada kovin paljon aikaan.

Tämä on oivallettu täällä aina vain paremmin. Ei ole ollenkaan harvinaista, että vaikka joku asentajista tai polttoaineen vastaanoton porukasta tulee ehdottamaan, että tämän tai tuon voisi muuten tehdä ympäristön kannalta fiksumminkin.”