Asiakaspalvelu kotitalouksille|Asiakaspalvelu yrityksille|Palaute|Usein kysyttyä|Sivukartta|Sähkösalkku.fi
Sähkönsiirto / Häiriöt ja huolto / Sulakkeen palaessa 
 
Pienennä tekstikokoa Suurenna tekstikokoa muuta tekstin kokoa

Sulakkeen palaessa

Toimintaohjeet, kun asunnossa palaa sulake.

Pääsulakkeen vaihto

Pääsulakkeita on asennettu sähköliittymän suojaksi pylvääseen, jakokaappiin tai pääkeskukseen yleensä 3 kappaletta.

Suuren kuormituksen aikana, esimerkiksi pakkaskautena saattaa pääsulakkeen läpi kulkeva sähkövirta olla niin suuri, että sulake palaa, jolloin ainakin osa liittymästä jää sähköttömäksi. Pääsulakkeet ovat liittymäkohtaiset, minkä vuoksi niiden palaminen ei vaikuta muiden alueella olevien liittymien sähkönjakeluun.

Pääsulakkeet, jotka sijaitsevat pylväässä, jakokaapissa tai Oulun Energian lukolla varustetussa lukitussa kotelossa, saa vaihtaa vain Oulun Energian vikapäivystysryhmä.

Jos pääsulakkeet sijaitsevat kiinteistön sisällä sijaitsevassa pääkeskuksessa, asiakas voi vaihtaa ne itse sähköturvallisuusohjeita noudattaen. Opastusta sulakkeen vaihtoon saa Oulun Energian käyttökeskuksesta, puh. (08) 5584 3222.

Toistuva sulakkeen palaminen

Pääsulakkeen palamisen kovalla pakkasella aiheuttaa suuritehoisten sähkölaitteiden yhtäaikainen käyttö. Jos pääsulake palaa toistuvasti, on sähköliittymänne liian pieni tai kuormitus on jakautunut sulakkeille epätasaisesti. Jos uusi sulake palaa heti jännitteen tultua, on johtimissa tai jossain sähkökojeessa vika. Asian korjaamiseksi teidän tulisi kääntyä sähköurakoitsijan puoleen, joka samalla varmistaa pääkeskuksen valmiuden pääsulakkeiden suurentamiseen.

Pääsulakkeen suurentaminen

Liittymän pääsulakkeen suurentamisesta veloitetaan liittymämaksu, joka on nykyisen ja uuden sulakekoon liittymismaksujen erotus. Tämä sillä edellytyksellä, että kaapelia ei tarvitse vaihtaa.

 

Asiakaspalvelu

Vikapäivystys 24 h


Sähkö 24 h: 08 5584 3222
Kaukolämpö 24 h: 08 5584 3425

Seuraa meitä





Tilaa kanavani YouTubessa